4 problemen en oplossingen bij kiezen hulpmiddel

23 oktober 2016 - Door: Redactie Scouters

Als je een hulpmiddel nodig hebt om beter te bewegen, ga je op zoek naar de beste optie voor jou. Het belangrijkst is dat die oplossing of dat hulpmiddel past bij jouw leven en je helpt om te doen wat jij wil. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Op de Scouters redactie ontvangen we dagelijks reacties, mails en berichten ook via social media over problemen waar mensen in de zoektocht naar het juiste hulpmiddel tegenaan lopen. Welke dingen zijn dat en wat zijn de mogelijke oplossingen? We zetten ze voor je op een rij.

Sanne Gooskens

 

Door Sanne Gooskens, oprichter Scouters

Verkooppunten1) Prijzen zijn niet transparant

Stel: je hebt een traplift of automatische deuropener nodig. Als je die zelf gaat kopen, wil je natuurlijk weten wat de verschillende aanbieders in huis hebben en wat de verschillende prijzen zijn. Ook als je een van deze hulpmiddelen bij je gemeente aanvraagt, is het goed om te weten wat de kostprijs is, om zo te berekenen of de hoogte van je eigen bijdrage klopt of dat je een hulpmiddel misschien beter zelf kan kopen. Maar niet van alle oplossingen of hulpmiddelen krijg je de prijzen zomaar. Aanbieders van complexe producten zoals een traplift of automatische deuropeners verschuilen zich achter het argument dat dit altijd ‘op maat’ worden gemaakt en geprijsd. Alsof er duizenden soorten deuren zijn en ontelbaar veel typen trappen.

Wat kan je hieraan doen? Natuurlijk kan de producent of leverancier wel een vanafprijs noemen of een prijsrange. Geef daarom niet op en blijf doorvragen naar de prijs. Kom je er niet uit? Je kan ook altijd contact opnemen met de Scouters redactie, dan zoeken we met je mee, zoals we dat eerder ook deden voor een scouters die maar niet achter de prijs van een automatische deuropener kwam. En goed om te weten is dat we van alle hulpmiddelen op Scouters de prijzen zoveel mogelijk hebben uitgezocht voor je. Zoek jouw hulpmiddel om te zien wat de indicatieve kostprijs is.

2) Voor innovaties zijn vergoedingen vaak onbekend

Hulpmiddelen worden steeds innovatiever en hipper. Denk aan de coole loopfietsen voor volwassenen, de elektrische steps met zadel waarmee je snel door de stad kan bewegen of de elektrische ondersteuningen voor rolstoelen. Omdat gemeenten niet zo snel mee bewegen met deze innovaties, zijn de vergoedingen voor dit soort nieuwe hulpmiddelen vaak onbekend of krijg je geen vergoeding. En dat terwijl deze innovaties jou vaak nog beter  helpen om te doen wat je wil, beter bij jou, je leefstijl en soms ook je portemonnee passen dan de ‘klassieke hulpmiddelen’.

Denk aan de Smartdrive, een motor voor aan je handbewogen rolstoel, of de elektrische Twion wielen, hoepelondersteuning voor je handbewogen rolstoel. Beide goed beoordeelde oplossingen waarmee je in je handbewogen rolstoel zelf beweegt en kan voorkomen of uitstellen dat je een volledig elektrische rolstoel gaat gebruiken. Een veel goedkopere oplossing dan de aanschaf van een elektrische rolstoel, maar toch horen we regelmatig dat deze aandrijvingen niet worden vergoed door de gemeente en een elektrische rolstoel wel.

Wat kan je doen om deze innovatieve hulpmiddelen toch verstrekt en vergoed te krijgen? Beargumenteer heel goed waarom dit hulpmiddel voor jou de beste oplossing is. Laat weten wat dit hulpmiddel meer voor jou zou betekenen dan een ‘klassiek’ alternatief. Toon ook de betrouwbaarheid van de producent aan met reviews, kwaliteitskeurmerken en offertes. En geef aan wat de gemeente kan besparen door dit hulpmiddel te vergoeden en andere problemen te voorkomen of een duurder hulpmiddel te vergoeden. Hulp van een ergotherapeut kan hierbij ook heel fijn zijn.

3) Informatie is versnipperd en subjectief

Het is lastig om een keuze te maken als informatie versnipperd is. Informatie over hulpmiddelen vind je op allerlei plaatsen. Bovendien is lang niet alle informatie objectief. Webshops geven informatie met als doel jou te overtuigen om dit product te kopen, en op websites zoals eengoedhulpmiddel.nl en hulpmiddelenwijzer.nl schrijven aanbieders zelf commerciële verkoopteksten over hun hulpmiddelen. Of websites met keuzehulpen zoals rollator-deskundige.nl of scootmobiel.nl zijn gewoon van een verkoper, die er baat bij heeft dat je een bepaald product koopt. Hoe kom je tot de juiste informatie om je keuze te maken en hoe weet je wat betrouwbaar is?

Dit probleem is de belangrijkste aanleiding geweest om met Scouters.nl te starten. We zagen mensen in onze directe omgeving worstelen en zijn daarom  de beste oplossingen en hulpmiddelen gaan scouten om beter te bewegen. En dat kunnen we altijd verder verbeteren en aanvullen. Wat kan jij hieraan doen? Laat een beoordeling van jouw hulpmiddel achter op Scouters, tip de redactie of word blogger of redacteur bij Scouters.

4) Je rechten en plichten bij kiezen hulpmiddel zijn onduidelijk

Wist je dat je recht hebt op gratis cliëntondersteuning van je gemeente bij het aanvragen van een hulpmiddel? Of dat je zelf je persoonlijk plan kan maken? En dat je 10 uur per jaar recht hebt op ergotherapie via de basiszorgverzekering? De kans is groot dat je op 1 of meer van deze vragen ‘nee’ hebt geantwoord. Want wat je rechten en plichten bij het kiezen en aanvragen van een hulpmiddel zijn bij veel mensen onbekend. Hoe kan je dan goed kiezen?

Wat kan je hieraan doen? Het belangrijkst is: weet wat je wil en bereid je goed voor op een aanvraag bij het WMO-loket van je gemeente. Bijvoorbeeld met de 7 tips bij het aanvragen van je hulpmiddel van andere scouters of met de informatie over aanvragen en kopen van een hulpmiddel. Stuit jij op rechten en plichten die je niet op Scouters hebt gevonden? Laat het direct aan de redactie weten, dan zorgen we dat alle andere scouters hierover ook worden geïnformeerd.

Ook jouw ervaring delen op Scouters?

Jij kan ook blogger worden. Heb je interesse? Laat het weten, we kijken uit naar je bericht!

Aanmelden als blogger

Reacties (2)

  • Door Sanne Gooskens op 24 oktober 2016

    Hallo Niek, toevallig kreeg ik vanochtend een mailtje van een dame met het zelfde probleem, ook niet het juiste hulpmiddel gekregen. De gemeente moet gratis cliëntondersteuning bieden bij het aanvragen van een hulpmiddel, het beste kan je hier bij je eigen gemeente naar vragen. Anders kan je altijd nog terecht bij een ergotherapeut die je kan helpen met advies en een persoonlijk plan voor het aanvragen van het juiste hulpmiddel. Heel veel succes! ^ Sanne

  • Door niek op 24 oktober 2016

    dag, wat is cliëntenondersteuning? is dit anders dan de WMO consulenten? Ik loop aan tegen een levering van een hulpmiddel dat heel veel afwijkt van het oorspronkelijk beoogde. Pas in het gebruik ontdekt. Het komt er helaas op neer dat ik het niet goed kan gebruiken. WMO consulent verwijst nu naar leverancier. Tja groet, niek

Een reactie toevoegen

* Verplicht veld
** Verplicht veld, je e-mail adres wordt niet getoond op de site