Personenalarmering

Een personenalarm is een hulpmiddel om in een noodsituatie externe hulp in te kunnen schakelen. Dit kan op diverse manieren, met bijvoorbeeld een halskoord alarm of via je smartphone. Met deze keuzehulp willen we je graag informeren over de mogelijkheden van een passende personenalarmering in jouw situatie.

Laatst gewijzigd op 26 april 2023 door Scouters

Drie soorten personenalarmeringen

In deze Keuzehulp maken we onderscheid in 3 soorten alarmeringen:

  1. (Smart)phones
  2. Horloges
  3. Druppels

In deze Keuzehulp hebben we het over diverse technologische hulpmiddelen om de veiligheid van jezelf te vergroten. Mocht je hier tegenop zien of misschien wat ingewikkeld vinden. Weet dat een standaard SOS-kaartje (gelamineerd) in een jaszak of een SOS-armband / ketting ook de veiligheid vergroot zonder technische snufjes. Hier kun je bijvoorbeeld naam, huisarts en contactpersoon met telefoonnummer op laten graveren.

Gerelateerde hulpmiddelen

Gebruik Technologische hulpmiddelen

Om terug te komen op de technologische hulpmiddelen, hier zijn een aantal randvoorwaarden om ze veilig te kunnen gebruiken.

Denk bijvoorbeeld aan het opladen en activeren van een hulpmiddel. Vergelijk het met een vaste telefoon, altijd aan de stroom en verbonden met het net. Of een mobiele telefoon; moet opgeladen worden, vergeet je dat dan heb je plotseling geen verbinding meer en kun je in een noodsituatie geen contact maken. Het is 50% van het werk, maar we hebben 100% nodig om het te laten werken.

Lees altijd de gebruiksaanwijzing over de gemiddelde duur van een accu en wat er nodig is om het hulpmiddel bereik te laten houden.

Ook een belangrijk punt, niet ieder elektrisch hulpmiddel is waterdicht, ook bij spatwaterdichtheid betekent dit niet meenemen onder de douche. Hiermee kun je het hulpmiddel beschadigen waardoor het onbruikbaar is.

En wat als je niet bij bewustzijn bent, dan werkt alleen een alarmering systeem met signalering dat je gevallen bent (valdetectie), of met een melding dat je te lang op één plek bent.

Vragen, die je jezelf kunt stellen om een personen alarmering te zoeken die het beste bij jou past

1. Maak je gebruik van een smartphone?

Zo ja, dan zou het een optie kunnen zijn deze ook te gaan gebruiken voor alarmeringen.

Hoe?

  • Je zou op het startscherm van je telefoon een snelkoppeling kunnen maken met een contactpersoon. Hierdoor kun je met 1 druk op je scherm alarmeren
  • Deel je locatie standaard met Maps (Google/Apple/Whatsapp) met iemand die jou ondersteunt. Als je (te) lang op 1 plek blijft, kan diegene dit zien en met jou contact opnemen of er iets is. Of als jij niet antwoordt, naar je toe komen
  • Een losse alarmknop kun je via bluetooth koppelen aan je smartphone. Deze kun je indrukken, dan belt je smartphone automatisch hulp
  • Zorg ervoor dat je een koord of ketting hebt voor je smartphone of losse alarmknop, zodat deze automatisch overal met je naar toe gaat

Er zijn smartphones welke minder uitgebreid zijn, hierdoor makkelijk in gebruik. Daarnaast hebben sommige leveranciers ook een extra service, om jou te helpen bij het slim gebruiken van je smartphone. En wellicht helpen bij de noodzakelijk instellingen.

Vergoeding

Een smartphone valt onder de basisvoorziening in het dagelijks leven. Daarom krijg je deze voorziening niet vergoed via Wmo of zorgverzekeraar.

Gerelateerde hulpmiddelen

2. Maak je gebruik van een gewone mobiele telefoon (zonder touch screen)?

Zo ja, dan zou het een optie kunnen zijn deze ook te gaan gebruiken voor alarmeringen.

Hoe?

  • Met een mobiele telefoon kun je (mits met voldoende beltegoed /abonnement) ook altijd hulp inschakelen, zowel thuis als buitenshuis
  • Bij een simpele mobiele telefoon heb je geen opties voor het signaleren van een val; of lang verblijf op één plek. Betekent dat het alleen werkt als je bij kennis bent
  • Er bestaan speciale mobiele telefoons met een aparte noodknop. Als je deze indrukt wordt iemand in jouw omgeving gealarmeerd. Je kunt altijd instellen in de telefoon wie er eerst gebeld moet worden. En als die niet opneemt wie de volgende is. De meeste telefoons ondersteunen een reeks van drie nummers die gebeld worden, als je op de noodknop drukt.
  • Een mobiele telefoon valt onder basisvoorziening in het dagelijks leven, hierdoor geen vergoeding.

Vergoeding

Een mobiele telefoon valt onder de basisvoorziening in het dagelijks leven. Daarom krijg je deze voorziening niet vergoed via Wmo of zorgverzekeraar.

3. Is alleen thuis alarmeren voldoende?

Zo ja, denk aan de volgende opties:

  • Met een alarmering, die je alleen thuis wilt kunnen gebruiken kun je denken aan een standaard drukknop aan een ketting / polsband. Deze druk je in bij een noodsituatie en slaat alarm.
    Afhankelijk van het abonnement wat je hebt gekozen en de afspraken die je hebt gemaakt, antwoordt de meldkamer of iemand die je zelf kent.
    De meldkamer zal altijd controleren of je nog bij kennis bent en vragen wat er aan de hand is, mochten ze geen contact met je kunnen krijgen sturen ze altijd iemand langs van de hulpdienst of thuiszorg
  • Als ervoor gekozen wordt in het abonnement dat de thuiszorg langs komt bij een noodsituatie, kunnen er bepaalde verplichtingen zijn. Denk aan maandelijkse kosten voor de thuiszorg. Ook kan een sleutelkluis bij de deur verplicht zijn, zodat zij veilig binnen kunnen komen
  • Mocht je een automatisch alarm willen, welke uit zichzelf ziet wanneer er een onveilige situatie is ontstaan is een leefstijlmonitoring een optie. Dit zijn allemaal kleine sensoren in je huis (geen camera’s!) die zien wanneer er beweging is. Denk bijvoorbeeld aan een sensor bij het toilet. Mocht hier langer dan gebruikelijk de laatste beweging zijn alarmeert het systeem automatisch iemand die je kent of de meldkamer

Vergoeding?

De zorgverzekeraar vergoedt meestal geheel of gedeeltelijk een personenalarm in de thuissituatie. Dit gaat alleen om de drukknop en het aansluitstation voor op de telefoonlijn. Meestal betaal je zelf het maandelijkse abonnement. Soms zit er in de aanvullende verzekering nog een mogelijkheid voor vergoeding van de maandelijkse kosten

Een leefstijl monitoring wordt niet vergoed en moet je dus zelf betalen. Of je eigen kosten via de belasting kunt aftrekken van je inkomen lees je op de website van de belastingdienst.

Bedrijven die personenalarmering verkopen kunnen je vaak helpen met de aanvraag en weten goed wat per verzekering wel of niet wordt vergoed. Neem ook altijd zelf contact op met de zorgverzekeraar, dan kom je niet voor verrassingen te staan. Een afgesloten abonnement kun je niet altijd direct weer opzeggen.

4. Ben je veel buiten en zou je hier ook willen alarmeren?

Zo ja, denk aan de volgende opties:

  • Naast mobiele telefoons bestaan er ook alarmeringen in de vorm van een druppel. Je kunt deze vergelijken met een mobiele telefoon, alleen minder opties/snufjes want je kunt er alleen mee alarmeren
  • Druppels zijn ideaal voor alarmeren voor zowel thuis als buiten. Je kunt ze ook prima meenemen op vakanties of een weekend je weg. Belangrijk is dit af te stemmen met diegene die je mogelijk wilt alarmeren als er wat is. Mocht diegene in de thuisgemeente wonen terwijl jij in het buitenland zit kan het lastig zijn langs te komen. Wel kan diegene dan altijd de hulpdiensten inschakelen met de locatie van de noodsituatie, zodat er alsnog hulp komt
  • De locatie wordt automatisch gedeeld bij gebruik van een druppel, maar niet iedereen komt dat te zien. Alleen diegenen die van jij toestemming geeft, mogen dit inzien
  • In een noodsituatie druk je op de SOS knop en wordt er automatisch verbinding gemaakt met diegene die je kent (mits ingesteld via internet ) of de meldkamer om hulp in te schakelen. Je kan dan net zoals bij een telefoon, praten met elkaar via de druppel
  • Sommige druppels hebben een valdetectie, dit is een automatische melding bij een valpartij. Dan wordt er automatisch een noodsituatie gemeld bij diegene die je kent of meldkamer
  • De druppel moet regelmatig opgeladen worden, dit kan via een kabel of oplaadhouder (net zoals een telefoon). Mocht een kabel moeilijk zijn vanwege eigenwijze vingers, is een oplaadhouder een stuk makkelijker. Zet deze op een plek binnen handbereik, zoals op je nachtkastje. Dan kan de druppel s ’nachts opladen. Maar denk er dan wel aan, als je naar het toilet gaat de druppel mee te nemen

Doordat de plek van de druppel automatisch gedeeld wordt, kan er via internet ingesteld worden of er gebruik kan worden gemaakt van digitale hekken. Als je soms verward bent of makkelijk verdwaalt, kan dit prettig zijn. Als je buiten de route van bijvoorbeeld naar de bakker komt gaat automatisch het alarm af. Zo kan diegene die praat via de druppel je weer naar de bekende straat begeleiden. Of naar je toe komen.

Vergoeding?

Helaas wordt zover ons bekend een personenalarmering voor gebruik buiten (met GPS) meestal niet vergoed. Bij de redactie van Scouters vinden we dat vreemd, je probeert toch juist zoveel mogelijk te blijven doen wat je graag doet. En als buiten vallen of de weg kwijtraken een verhoogd risico is, wat is er dan niet beter dan een personen alarmering met GPS. Dus gewoon aan blijven vragen en steeds de vraag neerleggen bij de juiste partij. Voor binnen bij de zorgverzekeraar, voor buiten bij de Wmo.

5. Heb je moeite met knoppen indrukken / kleine stekkers vasthouden?

Zo ja, denk aan de volgende opties:

  • Soms kan een smartwatch, een uitgebreid digitaal horloge, de ideale oplossing zijn maar door de kleine knopjes en toetsen soms slecht te bedienen bij eigenwijze vingers. Belangrijk hierbij is rekening te houden wat voor jou het beste werkt. Soms is een touch screen makkelijker dan een toetsentelefoon, of juist beiden niet. Dan ben je beter geholpen met een druppel door de grote midden knop
  • Mocht een smartphone het prettigste voor jou werken, maar is het stekkertje voor het opladen lastig, dan kan draadloos laden een optie zijn. Je krijgt dan een plat rondje met stekker, op dit rondje kun je je telefoon neerleggen en laadt je telefoon automatisch op. IKEA heeft zelfs verlichting met ingebouwde oplaadpunten voor smartphones. Let op! Dit werkt alleen als jouw smartphone de optie ‘draadloos laden’ heeft
  • Een druppelalarm bestaat ook met een oplaad station, hiermee moet je 1 keer de kleine stekker in het oplaad station steken om deze aan te sluiten aan de stroom. Nadat je dit hebt gedaan kun je iedere keer de druppel opladen door deze in het oplaad station te steken

Smartwatches werken veelal met magneetstekkers hiermee klikt de oplaad kabel automatisch de pinnetjes op de juiste plek op de smartwatch.

6. Is een smartwatch een mogelijke oplossing voor jou?

  • Een smartwatch is een slim horloge; soms volledig digitaal of deels digitaal. Bij die laatste versie zitten er nog knopjes op
  • Sommige smartwatches werken alleen gekoppeld aan de smartphone. Je kunt het zien als een uitbreiding van de smartphone alleen dan aan de pols
  • Deze ziet wanneer je beweegt, slaapt en bijvoorbeeld onverwachts valt. Een smartwatch kan ook je hartslag meten. Op sommige smartwatches zit een alarmfunctie, die via de telefoon alarm kan slaan naar diegene die je kent of 112. De locatie wordt altijd automatisch gedeeld tijdens een alarm
  • Er bestaan ook smartwatches welke zonder smartphone werken, dat noemen we stand alone. Letterlijk vertaald: staat alleen, maar dat sta je daarmee juist niet. Praktisch betekent dit dat er geen mobiele telefoon nodig is, alleen het horloge hoeft gedragen te worden met een simkaart of abonnement
  • Via een smartwatch kan er vaak ook gepraat worden, ideaal tijdens een noodsituatie. Ook zijn de meeste smartwatches (spat)waterdicht, hierdoor makkelijk overal mee naartoe te nemen

Vergoeding?

Je krijgt geen vergoeding voor een smartwatch, deze vallen onder digitale gadgets. Toch proberen? Zie onze suggestie onder vraag 5.

Conclusie

De selectie van personenalarmeringen in deze keuzehulp zijn een kleine greep uit het totale aanbod van alarmeringen. Er is tegenwoordig heel veel mogelijk. Het kan prettig zijn om met iemand die je kent of een zorgprofessional zoals een ergotherapeut te overleggen wat jij denkt wat het beste bij jou past.

Een ergotherapeut kun je zelf inschakelen, je vindt een ergotherapeut bij jou in de buurt via Ergotherapie Nederland.  Via het basispakket van je zorgverzekering heb je recht op 10 uur ergotherapie (gaat wel van je eigen risico af).

Soms kan de aanwezigheid van een helpdesk heel prettig. Dus vraag na welke service voor het gekozen hulpmiddel standaard geleverd wordt. Helpen ze je met de instellingen? Kun je later nog eens bellen of langs gaan als je niet precies weet hoe iets werkt? Dit zijn ook belangrijke dingen om mee te nemen in je besluit om ergens voor te kiezen.

We hopen dat we je op weg geholpen hebben met het verzinnen wat voor jou het beste personenalarm is. Heb jij een goede oplossing gevonden, die hier ontbreekt? Schrijf het de redactie van Scouters.

Scouters keuzehulp over peronenalarmering in het Ergotherapie Magazine

Gerelateerde hulpmiddelen