Ik wil beter staan en zitten

Zitten

Lekker en stevig zitten. Welke oplossingen en hulpmiddelen zijn er bij het zitten als je een blessure of handicap hebt? We hebben ze op een rij gezet.

Gaan zitten

Hoe ga en blijf je makkelijk zitten, ook als je een blessure of handicap hebt? Het is belangrijk eerst met de achterkant van je benen dicht tegen de stoel, bank of waar je op gaat zitten te gaan staan. Dan buig je door je knieën en land je eerst met je zitvlak, om vervolgens je bovenlichaam naar achteren te bewegen. Hierover is deze instructievideo gemaakt:

De leuningen van een stoel geven je extra steun bij het gaan zitten. Een wandelstok, rollator of ander loophulpmiddel kan je ook helpen. Een wandelstok met meerdere poten geeft nog meer stabiliteit. En je rollator zet je natuurlijk op de rem als je deze gebruikt bij het gaan zitten. Om glijden te voorkomen kan je ook een antislipmatje op de grond voor je stoel leggen.

Hoe lager een stoel, hoe lastiger het vaak is om in je stoel te gaan zitten. Het verhogen van je stoel, bank of fauteuil kan enorm helpen. En dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met simpele olifantenpoten, een sta-op kussen, zittingverhoger of gewoon een extra kussen in je stoel kan je in een handomdraai je zit verhogen. Let hierbij wel op dat je nog ontspannen met beide voeten op de grond zit. Als je te hoog zit en je benen gaan hangen, neemt de schuifkracht toe en kan je last krijgen van pijn onder in de rug, jeuk aan het zitvlak en misschien zelfs doorzitten (decubitus).

Wil je meer lezen over opstaan? Bekijk de pagina over opstaan voor handige oplossingen en hulpmiddelen.

Hulpmiddelen bij het zitten

Wist je dat de relaxfauteuils, comfortstoelen en sta-op-stoelen steeds mooier worden? Het lijken net gewone design stoelen! Bekijk hier alle innovatieve hulpmiddelen om beter te zitten:

Stevig en recht zitten

Niet alle stoelen en banken zijn natuurlijk geschikt voor iedereen. Biedt jouw stoel of bank genoeg ondersteuning? Een stoel of bank met een goede rugleuning ontlast je rug en nek. En armleuningen kunnen ook helpen om stevig en recht te zitten. Net als een (extra) kussen natuurlijk. Denk bij het zitten aan de volgende zaken:

  • Neksteun: rust hoofd rechtop tegenaan
  • Rugsteun: net boven de broek of rok die de onderrug recht houdt
  • Armsteun: ellebogen liggen los op een liefst brede en zachte armleuning
  • Zitdiepte: er past een vuist tussen knieholten en stoel of bank
  • Zithoogte: voeten ontspannen plat op de grond

Welke stoel of bank je ook gebruikt: blijf er niet te lang op zitten, als dat niet noodzakelijk is. Bewegen is heel belangrijk om fit te blijven, je bloedsomloop goed te houden en om nare doorligplekken te voorkomen bijvoorbeeld. Er zijn allerlei handige apps om je beweging te meten. Zo kom je erachter of je niet te lang zit en wel voldoende beweegt op een dag.

Heb je behoefte aan steun in je nek? Als je stoel of bank tegen de muur staat kan je een kussen op de rugleuning leggen. Staat je stoel of bank los? Dan kan je een aparte hoofdsteun kopen en (laten) monteren, bijvoorbeeld door een meubelmaker. Ook kan je een hoog rugkussen gebruiken, dat biedt ook steun aan je nek. Voordeel is dat je dit op verschillende plekken kan gebruiken en mee kan nemen. Heb je tijdelijk steun nodig bij het zitten? Dan kan je ook zo’n nekkussen dat je op reis meeneemt gebruiken.

Wil je meer steun in je rug? Vaak is een simpel kussen(tje) dat je koopt bij een woonwinkel of webshop al fijn voor extra steun. Je hebt er misschien nog één liggen en anders is een kussen zo aangeschaft. Heb je rugpijn, dan geeft een warm kussen zoals een elektrisch kussen of een kersenpittenkussen extra verlichting. Biedt dit niet voldoende steun, dat zijn er ook speciale rugkussens die steun geven. Er zijn ook kussens speciaal voor je scootmobiel of rolstoel. Nieuw zijn de speciale ‘stoeltjes’ die je onder je zitvlak legt waardoor je rechtop gaat zitten, zoals de Backjoy.

Daarnaast bestaan er stoelen die speciaal zijn ontworpen om een goede actieve zithouding te bevorderen of meer steun te geven. Heb je rugklachten maar is je balans wel goed en ben je op zoek naar een actieve zit? Op een actieve of dynamisch stoel zit je vaak met wijdere benen en dus rechter opp. Je kan er vaak ook mee rollen, op schommelen of wiegen en blijft in beweging, waardoor je wervelkolom niet inzakt als je langer zit.

Verschillende dynamische stoelen zijn:

  • Zadelkruk: om het staan af te wisselen, kan wel leiden tot ‘zadelpijn’
  • Kniestoel of balansstoel, lastig gaan zitten en opstaan en belast de schenen
  • Zitbal: juiste grootte bal en hoger bureau nodig, zit niet lekker zeker niet na een uur

Zitondersteuning BackJoyEr is nog weinig onderzoek gedaan naar het effect van een actieve of dynamische stoel. Duidelijk is wel dat het belangrijk is om een rug- en armleuning te gebruiken als je langer dan 2 uur zit. Je kan vaak leuningen toevoegen aan dynamische stoelen, maar dat maakt ze ook minder actief.

Als het lastig voor je is om in de juiste zithouding te (blijven) zitten, kan een wiebelkussen uitkomst bieden. Dit is een kussen met lucht erin, dat meestal is gemaakt van rubber. Je zit actiever op een wiebelkussen, wat wellicht ook goed is voor je spieren en om je evenwicht te trainen. Ook de zitondersteuning van bijvoorbeeld BackJoy kan een oplossing voor je zijn: dit is een los element dat je helpt rechtop te zitten.

Heb je rugklachten en ben je op zoek naar een stabiele stoel met maximale ondersteuning? Dan is de relaxfauteuil misschien iets voor jou. Relaxfauteuils geven meer steun. Je kan ze verstellen in verschillende hoogten en zitmanieren of ze worden op maat gemaakt. En soms kan je er ook makkelijker mee opstaan. Er zijn relaxfauteuils die je met je lichaam verstelt, maar ook elektrische varianten. Misschien associeer je deze soort stoelen met suf en ouderwets. Aan sommige relaxfauteuils kan je niet direct zien dat ze verstelbaar zijn, zoals aan design relaxfauteuils.

Zittend bewegen

Een bureaustoel kan je natuurlijk ook gebruiken als je niet achter je bureau zit. Zo’n stoel is heel handig als je zittend door je huis wil bewegen bijvoorbeeld. De trippelstoel lijkt op een bureaustoel, maar is over het algemeen stabieler en heeft veelal meer functionaliteiten. Lees meer over de verschillende soorten trippelstoelen en welke bij jou past op de pagina over loophulpmiddelen.

Wil je draaien op je stoel, maar gaat dat niet goed vanzelf? Ook dan is een los kussen hartstikke handig. Deze schuift met je mee als je draait, waardoor dat minder kracht kost. Je kan een gewoon kussen gebruiken, van een gladde hoes zoals van satijn. Er zijn ook speciale draaikussens. Deze kan je bijvoorbeeld bij het autorijden gebruiken.

Extra steun voor je benen en voeten

Een voetenbankje, dat is ontspannen! En vaak ook goed voor je benen of voeten. Als je een poef in huis hebt, heb je dat voetenbankje zo geregeld. Er zijn natuurlijk ook ‘echte’ voetenbankjes, soms perfect passend bij je stoel of fauteuil. Als je extra steun wil voor je onderbenen of gehele benen, is een relaxfauteuil met een voetenbank eraan vast iets voor jou.

Doorzitkeuzehulp-decubitus-rolstoelkussenten en doorliggen (decubitus) voorkomen

Als je veel en lange tijden achter elkaar zit, kan het zijn dat je doorzitplekken of doorligplekken krijgt. Dit wordt ook wel decubitus genoemd. De oorzaak is vaak te veel druk bij het zitten of schuiven bij het zitten. Het best is om een passende stoel aan te schaffen, als nodig met kantelfunctie (sta-op-stoel). Is dit niet mogelijk? Dan kunnen speciale drukverlagende kussens helpen: anti decubitus kussens. Ze zijn er in verschillende vormen en gevuld met schuim, vezels, lucht of gel. Bekijk de beste opties voor jou in de onafhankelijke keuzehulp anti decubitus kussens.

Bekijk de keuzehulp direct

Heb je meer tips of wil je je ervaring delen?

Heb je meer tips en oplossingen bij het zitten? Of heb je ervaring met één van deze oplossingen die je graag deelt? We vullen de informatie over zitten graag aan met jouw tips.

Deel jouw ervaring of vraag in de Facebook-groep

Tip de Scouters redactie