Kostenbesparend denken binnen de zorg

08 december 2017 - Door: Annemarieke

Sinds twee jaar ben ik in het gelukkige bezit van een Vicair Active rolstoelkussen. Het voorste gedeelte bestaat uit schuim, wat een transfer vergemakkelijkt en het achterste gedeelte uit drie losse delen met driehoekige kussentjes erin. Deze kun je zelf voorzien van meer of minder kussentjes, waardoor je de beste drukverdeling krijgt die voor jou van toepassing is. Ik ben erg tevreden over dit kussen en het voldoet helemaal aan mijn wensen en berperkingen.

Door Annemarieke

Kostenbesparend denken in de zorgHelaas heeft na twee jaar intensief gebruik het schuimrubber zijn functie verloren, maar de kussentjes zijn nog allemaal goed en bruikbaar. Ook de wasbare hoes, ietwat verschoten door het wassen, is nog helemaal intact en niet echt aan vervanging toe. Meedenkend aan alle kosten van zo’n kussen, bedacht ik dat ik alleen het schuimrubber zou kunnen laten vervangen. Een mailtje met de firma Vicair bevestigt dat dit inderdaad mogelijk is en rond de € 100,00 zal kosten. Nieuw kussen kost ruim € 500, dus dit zou een besparing kunnen opleveren van een kleine € 400,00.

Gelukkige eigenaar van een schuimgedeelte?

Echter is dit kussen niet in mijn bezit, maar via mijn leverancier van de gemeente aan mij toegekend. Mocht mijn kussen onverhoeds worden vervangen of anderszijds, dan ben ik de gelukkige eigenaar van en schuimgedeelte waar ik niets aan heb.

Er zit niets anders op dan wederom een aanvraag te doen via onze leverancier. Helaas nog nooit enige goede ervaring met hen gehad, maar vol goede moed aan het bellen geslagen. Altijd vriendelijk te woord gestaan door de dames die mij keer op keer doorverbinden met een afdeling binnen hun organisatie. Jammer genoeg nooit de goede afdeling, maar na vele pogingen toch iemand binnen deze organisatie die dit voor mij gaat regelen. Hij zal mij de volgende dag terugbellen. Een belofte die helaas ook nog nooit is nagekomen en ook dit keer niet. De daarop volgende telefonische contacten kom ik niet verder dan de callcenter medewerkers.

Niet thuis

Enige weken later ben ik een dagje uit met mijn man en vind ik een handgeschreven briefje in de bievenbus met de mededeling dat de firma is geweest met een nieuw kussen, maar mij helaas niet heeft thuis getroffen.

Overdonderd bel ik de volgende dag over het hoe en waarom en krijg ik wederom te horen dat dit wordt uitgezocht en ik teruggebeld ga worden voor een nieuwe afspraak. Hoezo een nieuwe afspraak, ik had dit keer geen afspraak, niet schriftelijk en niet telefonisch!

Dan maar stalken

Helaas, na twee weken wachten hang ik zelf maar weer aan de telefoon en krijg te horen dat mijn zaak als afgehandeld te boek staat. Er is immers iemand langs geweest met een kussen! Gelukkig laat ik me niet snel met een kluitje in het riet sturen en blijf hen net zolang telefonisch ‘stalken’ tot ik een afspraak krijg voor het te vervangen schuimgedeelte van mijn kussen. Echter moet men daarvoor eerst een codenummer aanmaken, want ik ben de eerste die dit onderdeel besteld. Dit zal enige tijd in beslag nemen, dus of ik na twee weken nog een keer telefonisch contact op kan nemen. Nee mevrouw, sorry, ik geef u mijn naam niet, maar u kunt doorverbonden worden met de technische dienst, die weten er alles van!

Na twee weken neem ik de telefoon maar weer ter hand en begin wederom een nieuwe belronde van vriendelijke medewerkers tot de desbetreffende afdeling die overal van weet! Echter niets van mijn schuimgedeelte en mijn aanvraag, dus ik word ….teruggebeld, jawel, de volgende dag al, beloven zij mij.

Gelijktijdig komt de postbode mij een brief brengen waarin de leverancier mij wijst op het feit dat ik niet thuis ben als zij komen (zonder afspraak) en ik telefonisch niet bereikbaar ben.

Uh…wie..ik??

Nee, ik ben niet 24/7 thuis en zeker onwaarschijnlijk als ik geen afspraak heb en op mijn nummerherkenning kan ik geen enkele keer terugvinden dat zij telefonisch contact met me hebben opgenomen!

Boos bel ik op en zeg dat ik niet gediend ben van dergelijke brieven en beschuldigingen. Zeker niet als ik geen vijf minuten daarvoor hen gesproken heb en zij geen afspraken nakomen op welke manier dan ook.

Dezelfde middag word ik nog teruggebeld en wordt er een afspraak gemaakt voor vervanging voor de week daarop.

Vicair - blog AnnamariekeDaar zijn ze dan!

Een week later staat inderdaad de leverancier voor mijn deur met een grote doos en daarin…..jawel een geheel nieuw kussen van Vicair. Echter niet degene die ik gebruik, laat staan aangevraagd heb; de Vicair Academy, die zónder hoes geleverd wordt én te dik én qua maat niet past op mijn rolstoel, maar ik mag hem alsnog uitproberen en houden. Hoezo? Deze past niet op mijn rolstoel en heeft geen hoes om hem vast te zetten op mijn zitting (klittenband). Er wordt mij echter verteld dat mijn huidige hoes ook past, maar dat is toch echt niet waar!! Maar voor ik verder nog iets kan zeggen, is de man verdwenen en kan ik wéér de hele telefonische weg afleggen van vriendelijke dames tot welke afdeling dan ook…

Na enige dagen krijg ik de technische dienst te spreken en iemand die eindelijk aangeeft dat dit wel een schandelijke fout is en er zo snel mogelijk een nieuw schuimgedeelte zal worden geleverd. Ik opper voor de zoveelste keer dat ze het ook mogen opsturen en ik het zelf wel vervang, maar moet dit toch echt overlaten aan de professionals. Sorry, ik kan niet laten even heel hard te lachen. Kostenbesparend is dit in het geheel al niet; een complete bus laten voorrijden met een stukje schuim vanuit Leeuwarden naar Almere. Vicair kan het mij toch opsturen en hen de rekening sturen? Of denk ik nu dubbelop besparend?

Inmiddels heeft dit kussen al meer gekost dan een heel nieuw kussen en zit ik nog steeds op mijn oude vertrouwde, maar deels versleten kussen.

Een afspraak…

Maar eind goed al goed, drie weken later word ik gebeld voor een afspraak (jawel, dit keer wel en zal ik ook zeker thuis zijn, zoals altijd als men een afspraak met mij maakt) en komt er wéér een geheel nieuw kussen. Gelukkig dit keer wel hetzelfde kussen, de Vicair Active met de juiste maten. Oude kussen eraf, nieuwe erop. Nog even probeer ik de discussie aan te gaan over wat er nu gebeurd is met de aanvraag voor alleen het schuimgedeelte, maar na een paar minuten ontbreekt me de energie om nog enigszins duidelijk te maken waarop ik wil bezuinigen en denk dat er bezuinigd zou kunnen worden. Ze willen óf kunnen me niet begrijpen en ja, dit kussen voldoet weer helemaal aan mijn behoeftes en wensen. Een wereld van verschil als je weer op een kussen zit wat in zijn geheel functioneert.

Het oude kussen mag ik bewaren, dat wordt anders vernietigd. Dus nee, er wordt niets gedaan met de goede onderdelen. Uit hygiënisch oogpunt kan ik dat nog begrijpen.

Als ik echter vraag wat ik met het andere geleverde kussen aan moet van enige maanden daarvoor, word ik bevreemd aangekeken, want er is hem niets bekend van een al reeds geleverd kussen. Een niet passend kussen van rond dezelfde € 500,00. Ik lever hem netjes bij hem in en vraag wel om een schriftelijke bevestiging. De man zucht diep en ik ook nog maar een keer, maar hij verlaat mijn huis met het kussen en een getekende verklaring van afgeven achterlatend.

Geen kostenbesparing, maar misschien wel wakker?

Mijn conclusie is helaas wel dat ik niet meer kostenbesparend ga denken. Het heeft ook dit keer weer veel geld gekost en van mij een enorme hoeveelheid tijd en energie, die ik dringend kan gebruiken voor mezelf. Toch blijf ik hopen, positief als altijd, dat ik hier en daar wat mensen heb wakker geschud op meerdere fronten.

Reacties (1)

  • Door Wil op 10 december 2017

    Afgezien van de wanprestatie die de leverancier heeft geleverd, zegt dit ook iets over het inkoopbeleid van uw gemeente(en van heel veel gemeenten) . Door alles aan te besteden denkt de gemeente goedkoop ingekocht te hebben. Echter hiermee heeft een leverancier de volledige vrijheid zowel qua product , oplossing als prijsstelling dat te leveren waar ze zin in hebben. (op kosten van de belasting betaler U en ik). De individuele WMO consulenten mogen niet afwijken van het lijstje van producten en leveranciers die "gecontracteerd zijn" en daarmee is de verspilling niet te stoppen. De gemeenten zijn ook niet geinteresseerd in goedkopere nieuwe oplossingen omdat ze een "al een goed contract " hebben bij hun leverancier dmv dit soort aanbestedingen. Ma.w. geld speelt geen rol bij gemeenten. En zo komt die 80 miljard voor de zorg wel op.

Een reactie toevoegen

* Verplicht veld
** Verplicht veld, je e-mail adres wordt niet getoond op de site