Testresultaten scootmobiel Classic DX van het ervaren Scouters testpanel
De test is uitgevoerd in januari 2016 door ervaren scootmobielgebruikers Ed en Irene
Algemeen
Een ideale scootmobiel voor lange afstanden, dat is de Classic DX, vinden testers Ed en Irene. “Voor mensen die veel kilometers afleggen is de scootmobiel geschikt. Je moet nog goed uit de voeten kunnen, anders is het in- en uitstappen een probleem,” is Eds ervaring. “De scootmobiel is duidelijk gemaakt voor grote, brede mensen die willen toeren” vult Irene aan. Prettig is ook dat de scootmobiel snel kan, vinden beide testers. “Flinke afstanden zijn goed mogelijk, ook dankzij de snelheid die bereikt kan worden. De scootmobiel is perfect geschikt voor woon-werk-verkeer,” aldus Irene.
Design
Een stoere scootmobiel, zo wordt de Classic DX door de producent Huka zelf omschreven. Kunnen de testers zich hierin vinden? Irene: “Dit is niet zo’n standaard scootmobiel, waar de handicap vanaf straalt. Hij ziet er flitsend uit, heeft een leuk design.” Op design scoort de scootmobiel dan ook goed tot uitstekend, blijkt uit de rapportage van de testers.
Mooi design |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Stoer/gadget |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Geen mening |
Slecht |
Matig |
Redelijk |
Goed |
Uitstekend |
Gebruiksgemak
Voor alle vervoermiddelen die je voor het eerst gebruikt geldt: de eerste keer is wennen. Maar dat gaat snel bij de Classic DX, vinden Irene en Ed. “Het is een kwestie van zitten, contact aan en gas geven,” aldus Ed. Een nadeel is wel dat de scootmobiel erg lang is, vinden beide testers. “Daardoor kan je bijvoorbeeld winkels lastig bezoeken,” licht Irene toe. Ed vult aan: “Hij past niet op liften van busjes van de taxidiensten.” Irene kan zich verder voorstellen dat het gebruiksgemak van de scootmobiel kan worden verhoogd met cruisecontrol en met een instelbaar stuur, zodat je makkelijker op en af kan stappen. “Ook zou het handig zijn om je spullen mee te kunnen nemen, bijvoorbeeld in een mand,” suggereert ze nog. De scootmobiel scoort op zowel installatie (op- en afstappen), eerste gebruik als gebruik uitstekend, blijkt uit de rapportage van de testers.
Installatie |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eerste gebruik |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Gebruik |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Geen mening |
Slecht |
Matig |
Redelijk |
Goed |
Uitstekend |
Kwaliteit
De scootmobiel is een driewieler, wat vinden de testers daarvan? En hoe scoort scootmobiel bijvoorbeeld op veiligheid. Ed: “De scootmobiel ligt goed stabiel op de weg ondanks de 3 wielen.” Irene: “Inderdaad, de scootmobiel kantelt waarschijnlijk niet snel.” “Ook is aan de nodige veiligheid gedacht, wat je bijvoorbeeld ziet aan de reflectoren,” concludeert Ed. Wel zou de scootmobiel aan stevigheid winnen wanneer de armleuningen worden verlengd en verhoogd, zodat “de armen gesteund blijven tijdens het rijden en niet in de ‘lucht’ blijven hangen”, suggereert Irene. Door de rughoogte bovendien instelbaar en hoger te maken, wordt de scootmobiel ook verbeterd, aldus Irene. Op kwaliteit scoort de scootmobiel redelijk tot uitstekend, blijkt uit de rapportage van de testers, afgenomen na een korte testtijd.
Materiaal |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Veiligheid |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
Geen mening |
Slecht |
Matig |
Redelijk |
Goed |
Uitstekend |
Prijs
De scootmobiel Classic DX is verkrijgbaar vanaf ongeveer 15.000 euro. Een flink hoge prijs, vinden zowel Ed en Irene. “Voor deze prijs kan je ook een erg leuke auto kopen,” vindt Ed. Irene vindt het wel belangrijk om de prijs te vergelijken met die van een nieuwe scooter of brommer. Als je de scootmobiel gebruikt voor je dagelijkse woon-werk-verkeer, is de prijs vergelijkbaar, aldus Irene.
Conclusie
De voor- en nadelen van de scootmobiel Classic DX, zoals gebleken uit de test door het Scouters testpanel, op een rij.