“Mag ik van jou van de hippe scootmobielen de Freeliner?”

03 januari 2017 - Door: Redactie Scouters

Met Herma kan je kwartetten. Zoveel hippe hulpmiddelen heeft ze tot haar beschikking. Maar de fraaie Freeliner – de scootmobiel uitvoering van e-Bikeboard AG – spant de kroon. Licht, wendbaar, snel, opvouwbaar. Onherkenbaar als vervoermiddel voor mensen met een lichamelijke beperking. “En dan de luxe van die vering! Je voelt geen steen tijdens het rijden.”

driewielige-elektrische-scooter-freeliner-van-e-bikeboard-ag-in-gebruik-1Zo te horen ben je erg in je nopjes met de Freeliner. Wat is er zo bijzonder aan?

De Freeliner is een heel ander soort scootmobiel. Hij ziet er met zijn 3 wielen,
sportzadel en hippe stuur fantastisch uit. Hij is geruisloos, licht van gewicht, en door de stabilisator beweeglijk en tegelijk heel stabiel. Je kan ermee door het bos en over het grind, zand heb ik nog niet geprobeerd. En de Freeliner heeft een groot bereik. Doordat ik 2 accu’s heb, kan ik tot 150 km per dag.”

Dat is een flink eind. Hoe snel ga je met de Freeliner?

“De maximum snelheid is 30 km/u. Maar omdat er verschillende rijsnelheden op zitten, kan je je aanpassen aan de snelheden om je heen. Verder bedien je de Freeliner via een computerprogramma.”

driewielige-elektrische-scooter-freeliner-van-e-bikeboard-ag-stuurVia een computerprogramma? Hoe gaat dat in zijn werk?

“Je hebt geen sleutel maar een ‘key’. Je stopt die key in de computer midden op het stuur en de Freeliner gaat aan. Op het computerscherm krijg je dan een programma te zien. Daar moet je niet van schrikken want het wijst zich eigenlijk vanzelf. Daar stel je alles in, precies zoals jij het prettig vindt: de verschillende snelheden waarmee je wil rijden, dat het licht meteen aan gaat… Gewoon door met je vinger het touchscreen aan te raken. Je kan je Freeliner dus heel persoonlijk maken.”

Hoe rijd je weg? Gaat dat abrupt?

“Nee, je rijdt langzaam weg. Je steekt de key in de computer, zet de batterijen aan, klikt de gewenste snelheid aan op het computerscherm en dan rijd je langzaam weg. Tijdens de rit kan je je snelheid aanpassen. Het is niet zo dat je snel moet rijden als je dat niet wil.  Dat ‘schakelen’ tijdens het rijden gebeurt via een knop aan het handvat. Die bedien je met je duim.”

Als je op de Freeliner gaat zitten, kan je dan je stoel draaien?

“Ik heb verschillende stoelen. Nu zit het sportzadel erop, daar kan ik gewoon op plaatsnemen. Maar ik heb ook een andere, meer degelijke stoel met armleuningen en die kan inderdaad draaien. Dus al naargelang hoe goed  ik lichamelijk ben, kan ik van stoel wisselen. Die extra stoel moet je wel betalen.”

Ik zie een klein krukje staan…

“Dat krukje heb ik nu nog nodig omdat er nog een opstapje op de Freeliner moet komen. Dat is in de maak. Dat opstapje komt aan de voetenplank zodat ik makkelijker kan opstappen. Heb ik het niet nodig, dan klap ik het onder de voetenplank.”

Staat alles precies afgesteld op jouw hoogte?

“Ja, alles is aan te passen. Naast de batterijen zitten 2 voetsteunen, dus je kan ook heel comfortabel zitten.

Luggie achterop FreelinerWaar gebruik je de Freeliner van e-Bikeboard voor?

“Ik gebruik hem vooral om mee door de duinen te gaan, naar het strand, om bij mensen op bezoek te gaan, naar de winkels…. De winkels ga ik niet altijd met de Freeliner in. Daar heb ik mijn Luggie voor. Die zet ik achterop de Freeliner (zie foto). In te ‘krappe’ zaken, waar je met een vaste scootmobiel niet naar binnen kan, kom je er met de Freeliner ook niet in. En als ik op bezoek ga, dan neem ik de rollator mee. Die kan ook gewoon achterop.”

Waarom zouden anderen volgens jou de Freeliner moeten nemen?

Vooral vanwege het gemak. De Freeliner is zo licht; je kan hem bijna zelf optillen. En het mooiste is dat het stuur helemaal naar beneden kan. Je haalt de batterijen eraf, klapt de scooter dubbel, en dan kan de Freeliner zo de auto in. Hij mag zelfs mee in het vliegtuig. Weet je wat ook handig is? Hij zoekt zelf zijn oplaadpunt. Het snoer zuigt zich met een magneet vanzelf vast. Je hoeft het nergens in te steken.”

Wat was voor jou de belangrijkste reden voor aanschaf?

“Mijn drijfveer was dat ik anders bekeken wilde worden. Ik wil niet aangesproken worden op mijn handicap. Ik wil dat mensen me aankijken, dat iemand ‘Hoi’ tegen me zegt. En dat gebeurt ook. Mensen staan stil, maken foto’s, beseffen niet eens dat ik een handicap heb. Je krijgt een hele andere conversatie: ‘Goh, wat een mooi ding. Die wil ik ook hebben.’ Nou als je op een scootmobiel zit, zegt niemand: ‘Die wil ik ook!’ Ik voel me veel meer senang op dit elegante apparaat.”

Heb je de Freeliner van e-Bikeboard zelf moeten betalen?

“Ik heb een PGB gekregen voor de aanschaf van een Freeliner met 2 accu’s. Vandaar dat ik 150 km ver kan. (Met 1 accu haal je 75 km, red.) Hij kost ongeveer € 4.500 en na aanschaf, krijg je 2 jaar garantie. Als je de scooter via een PGB hebt, kan je niet naar Medipoint als er wat is. Je moet terug naar de persoon bij wie je hem gekocht hebt.”

Waar komt de jouwe vandaan?

“Deze Freeliner komt uit Den Haag (E-Motive), maar er zijn overal servicepunten. En met een ANWB scootmobielverzekering krijg je bij pech dezelfde service als bij een autoverzekering. Ze halen je op als er wat is. Dus denk niet: ik krijg de scooter via een PGB en nu moet ik alles zelf doen. Je kan het avontuur echt wel aangaan.”

Ook je ervaring delen over jouw favoriete hulpmiddel?

Wil jij net als Herma je ervaring delen over jouw favoriete hulpmiddel? Dat kan, heel leuk zelfs!

Mail de redactie

Reacties (18)

  • Door Anneke op 23 september 2020

    Ik wil graag contact met Wilma is drager. Ik.krijg er binnenkort ook een en vond het verrassend dat je een drager had.

  • Door Tamara op 25 december 2019

    @Willem Hoogendoorn Ben je er al achtergekomen waar die error 30 vandaan kwam en is het inmiddels opgelost? Heb namelijk hetzelfde probleem.

  • Door Bram ouwehand op 24 oktober 2019

    Ook ik heb een 3 wiel bikeboard ag, deze staat op blauw kenteken. Dit heeft als nadeel dat ik er niet mee op de stoep kan rijden. Ik heb dezelfde bikeboards gezien maar dan alleen met een verzekeringsplaatje zoals die op de gewone scootmobielen ook zit. Daarmee mag je dus wel de stoep op. Volgens de rdw is het niet mogelijk om het kenteken in te leveren. Hoe zit dat nou ?

  • Door Peter Kleiterp op 21 juli 2019

    De originele e-bikeboard bestaat niet meer. Gelukkig is het concept verder ontwikkeld. Kijk op www.longco.nl. Zelf heb ik nu rond 3500 km gereden op een Ebikeboard Freeliner.

  • Door Willem Hoogendoorn op 05 april 2019

    Heb een reparatie aan freeliner gehad stekkers los gemaakt krijg nu elke keer error 30 in mijn display. Hoe kan ik dat er uit halen. M.v.g Willem Hoogendoorn

  • Door Erica Bouma op 09 januari 2018

    Beste Ton, u kunt deze vraag ook stellen aan de ruim 1000 leden van de Scouters Facebook groep, zij kunnen u misschien verder helpen: https://www.facebook.com/groups/1726172180929819/ Veel succes gewenst, hartelijke groet, Erica Bouma Redactie Scouters

  • Door Ton op 05 januari 2018

    Zijn er hier ook mensen die de 45km uitvoering hebben met gele plaat Weet iemand wat er dan aan gedaan is om hem harder te laten lopen ? Andere tandwielen in de motor of een chip want het wiel moet meer toeren kunnen draaien om meer snelheid te kunnen maken . Heb trouwens grotere wielen kunnen bemachtigen en een Achterberg stabilisator voor beter met lagere snelheid te kunnen rijden . Zou graag van gedachten willen wisselen met andere berijders . mijn emailadres is ajblancke@hotmail.com M.vr.gr.ton

  • Door Redactie Scouters op 12 december 2017

    Beste Ton, Deze vraag leggen we graag voor aan de Facebook groepsleden van Scouters. Een actieve groep met veel ervaring, mogelijk weten zij de antwoorden. Hartelijke groet, Erica Bouma Redactie Scouters https://www.facebook.com/groups/ScoutersNL/

  • Door Ton op 10 december 2017

    Een vraagje over de lyric 2011? Met de kleine achterwielen Klopt het dat hij alleen werkt op 2 accu.s ? EN zit er ook een achteruit op deze werkt niet Welke dealers zijn er die er reparatie.s aan kunnen verrichten M.vr.gr.ton

  • Door Harry op 07 november 2017

    Beste Wilma Ik heb wel belang bij de voorziening tbv de trekhaak. Mail me svp Groet Harry

  • Door Wim Hein op 06 november 2017

    Beste Herma, Mooi dat je dit artikel met je ervaringen op deze site geplaatst hebt. Ik ben zelf op zoek naar een vorm van scootmobiel en iets waar ik steeds weer tegen aanloop is de vraag kan het mee in de trein. Mijn vraag aan jou is of je weet of de freelancer ook mee mag met de NS. Met vriendelijke groet.... Wim

  • Door redactie Scouters op 21 augustus 2017

    Beste Ingrid, bedankt voor je reactie en het stellen van je heel begrijpelijke vraag. Bij sommige plaatsen voor recreatie is het mogelijk om een driewieler of duofiets te huren, of leasen ook mogelijk is kun je voorleggen aan de Facebook-groep van Scouters via: https://www.facebook.com/groups/scoutersnl Er zijn ongetwijfeld meer mensen met dezelfde vraag als jij. Hartelijke groet Erica Bouma Redactie Scouters

  • Door Ingrid op 17 augustus 2017

    Ik rijd al jaren op 2 scootmobielen een zware voor langere afstanden en een kleine achter in de auto voor in de winkels! Wat ik heel erg mis is lichaamsbeweging zou er geen cobmbinatie gemaakt kunnen worden door mee te fietsen? Het is nog al prijzig! Zou er geen lease mogelijkheid kunnen worden gecreerd er staan zo veel driewielers koop van mensen die een duur vervoermiddel hebben aangeschaft wat dan toch weer niet lijkt te bevallen of door ziekte niet gebruikt kan worden?

  • Door Herma groeneveld op 27 februari 2017

    Ik heb een smaller stuur op de freeliner en kan dus beter hoek opsturen. Klopt wel dat je op snelheid moet letten anders kan je niet goed genoeg sturen. Ik heb nu een koffer achterop en voel nu ook balans beter. Ik kan niet wachten tot voorjaar om overal heen te gaan.

  • Door Erica Bouma op 20 februari 2017

    Beste Henk, Bedankt voor je reactie. We hebben je vraag voorgelegd aan Herma en laten je haar reactie z.s.m. weten. Wist je dat je jouw vraag ook voorleggen aan de leden van de Facebook groep via: https://www.facebook.com/groups/1726172180929819/ Hartelijke groet, Erica Bouma redactie Scouters

  • Door Henk op 19 februari 2017

    Dit weekend heb ik een freeliner om uit te testen. Het is het model met een vertraagde achtervering, erg lastig om op te rijden (misschien is dit wennen) met bochten zijn moeilijk je hangt zeg maar naar rechts op de freeliner en moet naar links sturen. Dus al meerdere keren in de berm gezeten. Herkennen jullie dit probleem?

  • Door Leuk stoer ding op 19 januari 2017

    Ziet er echt leuk uit, zal aan een scootmobiel moeten om nog ergens te komen. Jammer dat ze nogal prijzig zijn.

  • Door Wilma op 14 januari 2017

    Ik heb ook een e-bikeboard gehad. Heb hem gelukkig niet meer nodig nu. We hebben hem heel veel gebruikt om het bos in te kunnen gaan. Voorheen had ik een scootmobiel, maar kwam voortdurend hindernissen tegen in het bos of bij de ingang van het bos, om mij vrij te kunnen bewegen in de natuur. Het voordeel van de e-step was, dat je bevoorbeeld bij een slagboom van een ingang van het bos, de step er onderdoor kon schuiven (desnoods op z'n kant) en met een scootmobiel gaat dat natuurlijk niet. Op het voorwiel van de e-bikeboard hadden we wel een grove noppenband laten leggen, om nog meer grip te krijgen met de ondergrond. Op los zand, hellingen kon ook goed gereden worden. Ingeklapt paste hij in de kofferbak van de auto, maar te zwaar voor ons om er in te lichten. Wij hebben een e-bikeboard drager voor op de trekhaak, op maat laten maken. Nadeel was wel dat de accu's en daarmee de snelheid niet langzaam minder wordt, maar leeg is ook in 1 keer leeg. Er zit wel een energie indicatie door middel van lampjes op de accu, maar de laatste lampjes gingen altijd verrassend snel uit. Omdat het energie verbruik in het bos natuurlijk erg hoog is, hadden wij altijd 2 reserve-accu's bij. Al met al hebben wij heel veel plezier van de e-bikeboard gehad. Het e-bikeboard hebben we niet meer, maar de drager voor op de trekhaak wel. Dus mocht er iemand interesse voor hebben mag die reageren.

Een reactie toevoegen

* Verplicht veld
** Verplicht veld, je e-mail adres wordt niet getoond op de site