Nieuw: FreeStyle Libre 2 met alarm

20 december 2020 - Door: Karina Arbete

De zorgverzekeraars vergoeden de FreeStyle Libre sensor vanaf 2020 ook voor mensen met diabetes type 2. De sensor heeft een nieuwe versie en heet nu FreeStyle Libre 2. Deze nieuwe sensor is verbeterd en heeft meer mogelijkheden. Je kunt er alarmen op instellen voor te hoge of te lage glucosewaarden.

Doosje sensor FreeStyle Libre 2 met afbeelding scherm glucosealarmIn onze vorige nieuwsbrief schreven we al over de FreeStyle Libre sensor en welke voordelen die heeft. Kort daarna kwam het bericht dat er een nieuwe versie van de sensor is, met nog meer mogelijkheden.

Het meten van de bloedsuikerwaarden met een sensor heeft voordelen: geen pijnlijke vingertoppen meer van het prikken en een veel beter inzicht in welke voedingsmiddelen wat doen met jouw bloedsuikers.

 

Met een sensor kun je de hele dag door veel controleren om te zien hoe die ervoor staan. Je kunt sneller bijsturen en dat is lastiger met een vingerprik, want die doe je niet ieder uur, of vaker.

Je krijgt automatisch de nieuwe sensor

Vanaf 25 november krijgt iedereen vanaf de eerstvolgende kwartaallevering automatisch de nieuwe versie van de FreeStyle Libre: de FreeStyle Libre 2. Daar hoef je niets voor te doen. Je moet wel eerst je oude sensoren opmaken.

Aan het serienummer op de sensor kun je zien welke versie je hebt: alle serienummers van de FreeStyle Libre 2 beginnen met een 3.

Nauwkeuriger meting

De nieuwe sensor heeft voordelen, want hij meet nauwkeuriger. Ter controle in je vinger prikken is niet langer nodig, zoals dat bij de eerste versie soms nog wel nodig was.

Instelbare alarmen

Helemaal nieuw is het alarm dat je kunt instellen voor een te hoge of te lage bloedsuikerwaarde. De nieuwe sensor meet – mits je in een straal van 6 meter rond je smartphone met de app of reader blijft – constant de bloedsuikerwaarden. De verbinding gaat via bluetooth.

Kom je boven of onder de grenswaarden dan kun je de optie voor een waarschuwing daarvoor activeren. Alleen voor te hoog (13,3 mmol/l) of te laag (3,9 mmol/l), of voor allebei. Daaraan gekoppeld krijg je een waarschuwing als je smartphone met de app of de reader langer dan 20 minuten geen bereik heeft gehad. Heel fijn als je hypo´s of hypers niet goed aan voelt komen!

Het alarm voor onbereikbaarheid kun je ook onafhankelijk van de waarschuwingen voor te hoge of lage bloedsuikerwaarden instellen.

Vind je dit teveel gedoe, of wil je niet steeds worden geconfronteerd met je diabetes, dan activeer je de alarmen niet.

Geen nieuwe reader

Voor de nieuwe sensor heb je geen nieuwe reader nodig en die krijg je dan ook niet automatisch. Wil je dat wel, neem dan contact op met je behandelaar. Heb je geen idee of je een oude of nieuwe reader hebt? De bestaande reader is zwart, de nieuwe versie is blauw. De reader heb je in principe alleen nodig voor controle via vingerprikken en dat kan met de oude net zo goed.

App updaten

Voor het gebruik van de FreeStyle Libre 2 moet je wel je app updaten, naar minimaal versie 2.4.

De sensor meet automatisch elke minuut de glucosewaarden en slaat de metingen 8 uur lang, elk kwartier op.

Webinar

Gebruikers hebben eind november een uitnodiging voor het volgen van een webinar over de nieuwe sensor gekregen. Ik heb dat gevolgd, omdat ik wel nieuwsgierig was naar de verbeteringen. Zo blijk ik onnodig beide apparaten (de reader en de app) te gebruiken, net als veel anderen. Alleen de app op je smartphone is voldoende en die heb je toch altijd wel bij je.

Het webinar gaat niet alleen over de functies van de nieuwe app, maar ook over hoe je de alarmfunctie aan- of uitzet en over andere mogelijkheden die de app al heeft en hoe je die kunt zien of aanpassen. Ook waar je kunt vinden welke versie van de app je op je smartphone hebt.

Heb je het webinar gemist? Geen probleem, het staat online, op aanvraag. Aanvragen kan via de webpagina voor e-learning. Het webinar duurt ongeveer een uur.

Reacties (30)

  • Door Jean Marie Philips op 29 december 2021

    Libre2 alarmen met Samsung A70. Alarmen functioneren maar blijf steeds melding krijgen dat ze niet beschikbaar zijn. Ook de helpdesk weet geen oplossing. Melding die steevast tezien is links bovenaan de 3 streepjes met een klein rood bolletje waarin een uitroepteken staat met melding. Alarmen zijn niet beschikbaar. Heb me al rot gezocht naar een oplossing, maar als zelfs de helpdesk het niet weet!

  • Door Sjaak Bijl op 04 december 2021

    Lees al een jaar via mijn iPhone 8 de sensor uit; van het een op andere moment werkt dat na een update van de iPhone niet meer. Blij dat ik via de reader nog wel mijn sensor kan uitlezen. Wat ik vreemd vind dat ik wel de alarmen via mijn smartphone krijg (Bluetooth?) maar de sensor niet kan uitlezen (NFC?) Ben nu met Apple in gesprek, maar misschien weet iemand wat er mis met mijn smartphone en hoe ik dat probleem kan oplossen?

  • Door Karina Arbete op 12 oktober 2021

    Hallo Hilbrand (en anderen), Wie doof of slechthorend is kan de trilfunctie van de smartphone gebruiken. Leg je smartphone onder je kussen of ergens anders in de buurt van je lichaam en probeer eens of dat werkt. Ik ben wel benieuwd! Ik heb mijn diabetesverpleegkundige gevraagd of ze vaker hoort dat de smartphone aangeeft dat er geen bereikbaarheid is terwijl je er naast zit. Zij vertelde dat het aan de smartphone ligt en dat je daar met de reader geen last van hebt. Toch blijf ik de smartphone gebruiken - veel te veel voordelen. Groetjes, Karina

  • Door Hilbrand op 09 oktober 2021

    Diabetes patiënten die doof of slechthorend zijn is daar ook een oplossing voor om de alarmen waar te nemen , vooral nachts kan het een probleem zijn.

  • Door Karina Arbete op 12 juli 2021

    Hallo Maxime en Lex, Gelukkig werken de alarmen hoewel je steeds de melding krijgt dat de batterij optimalisatie aanstaat. De mijne (Samsung J3) geeft ook aan dat de energiestand is geoptimaliseerd, maar ik krijg daar geen meldingen van en de alarmen werken gewoon. Misschien even met de helpdesk bellen? Ik weet niet hoe je de alarmen op de smartwatch kunt overbrengen en ik vraag me af of dat al werkt. Ik heb even op Google gezocht en deze pagina gevonden: https://www.diabetestype1.nl/nieuwsberichten/behandeling/734-mogelijk-dit-jaar-bloedsuikermeter-in-smartwatch-apple-en-samsung-kan-het-werken. Zo te lezen is de methode met de smartwatch nog niet betrouwbaar en wordt er nog aan gewerkt. Nog even geduld, vrees ik. Of een belletje naar de helpdesk. Groetjes, Karina

  • Door Lex op 12 juli 2021

    Librelink werkt perfect op de telefoon. Maar weet iemand op welke manier ik de alarmen op me smartwatch van Samsung kan overbrengen/installeren. Mvg. Lex

  • Door Maxime op 26 juni 2021

    Beste allemaal, Ik gebruik sinds een paar dagen de fsl2 maar bij mij blijft hij aangeven dat de alarmen niet werken doordat de batterij optimalisatie aan staat (terwijl dit niet zo is) en hij blijft wel 4 keer per dag vragen of de app mag blijven draaien op de achtergrond. Ik ben geen digibeet maar ik snap niet hoe ik die meldingen uit krijg. De alarmen werken namelijk wel gewoon zoals het hoort!

  • Door Karina Arbete op 28 april 2021

    Hallo allemaal, Als je ´s nachts naar het toilet gaat, kun je het beste je smartphone meenemen. Niet in de wc-pot laten vallen, dus goed opletten als je slaperig bent. Bij een alarm hoor je inderdaad maar drie keer gepiep en dan is het weer stil. Na een tijdje hoor je weer gepiep, dus het alarm repeteert wel (als de situatie niet is verbeterd). Als je er niet doorheen wilt slapen kun je het beste het geluid van je telefoon zo hard mogelijk zetten. De optie doorgaan met het gepiep is er niet, maar je kunt aan de fabrikant (Abbott) vragen of ze dat toe kunnen voegen. Lastig voor ze: de een vindt het geluid te hard, de ander te zacht, maar technisch zou dat moeten kunnen, lijkt mij. Ervaring met meekijken op afstand heb ik niet, daar wil ik mijn familie niet mee belasten. Mocht er iets mis gaan, dan vindt de thuiszorg mij wel - die komen twee keer per dag langs. Bij hypo´s heb ik zelf ook gemerkt dat die vrijwel nooit geregistreerd worden. Iemand vertelde mij dat dat pas gebeurt als de hypo minimaal een kwartier duurt. Dat heb ik zelf nog niet getest en dat ben ik ook niet van plan. Dat soort weetjes wordt gedeeld in Facebookgroepen, maar daar ben ik geen lid van. Ik krijg die informatie soms via anderen die daar wel lid van zijn. Groetjes, Karina

  • Door Karina Arbete op 20 april 2021

    Hallo Bernadette, Robert (en anderen), Of er meer mensen zijn die het harde geluid vervelend vinden? Jazeker: ik ook, maar ik neem het voor lief. Het geluid van mijn telefoon staat niet heel hard en hij blijft ´s nachts in de ruimte ernaast liggen - beslist niet in de slaapkamer. Meestal werkt dat goed, maar ik krijg ook geregeld de melding dat er geen bereik is terwijl ik gewoon in de buurt ben. De verbinding kan door veel factoren uit je omgeving zijn gestoord: misschien door werkzaamheden in de buurt, druk dataverkeer, een slechte verbinding. Dat gebeurt hier ook, terwijl ik dicht bij het vuur zit, vlakbij de Eemshaven waar Google zit ;). Van iemand anders kreeg ik het internetadres van een facebookgroep voor gebruikers van de FreeStyle Libre sensor: https://www.facebook.com/groups/1677539769209391/. Het is een besloten groep en je moet er lid van worden om mee te kunnen doen. Ik mijd zo veel mogelijk social media en ik ben zelf dan ook geen lid. Misschien een idee voor wie veel vragen heeft of ervaringen met anderen wil uitwisselen? Groetjes, Karina

  • Door Robert op 19 april 2021

    Ik gebruik de fsl2 nu 5 weken maar als ik de alarmen wil gebruiken krijg ik de gehele tijd melding van signaalverliesalarm.. wat zou dit kunnen zijn?

  • Door Bernadette op 16 april 2021

    Ik baal enorm van het alarm geluid dat de fsl 2 geeft. Het is de scherp en te hard. Had zelf al een ander geluid ingesteld maar de alarmtoon blijft erdoor heen komen. Gebeld met Abbot maar die zeggen dat je er niks aan kunt veranderen. Vooral in de nacht is het verschrikkelijk en zet ik het dus af. Zo is het voordeel van de fsl 2 helemaal weg. Zijn er meer mensen die dit als vervelend ervaren?

  • Door Lieuwe op 10 april 2021

    Beste Karina Arbete, Bedankt voor je reactie van 8-4-2021. De uitvinding van de plak-sensor is inderdaad mooi, het voorkomt een hoop prikwerk. Maar als het alarm (te hoog!) door de sensor type 2 op de smartphone onnodig in de nacht onnodig en dat zelfs een paar keer afgaat, is dat voor je nachtrust natuurlijk niet bevorderlijk. Mijn vraag over 2 scanners tegelijk (smartphone en reader) was door minder berichten dan ik eerst dacht ingegeven, maar je antwoord (geen twee scanners tegelijk mogelijk) is duidelijk. Wat bij nader toezien ook duidelijk werd, is dat het alarm 'Geen bereik' wél terecht afging: De smartphone lag wel op het nachtkastje, maar er werd beneden even een 'sanitaire stop' gemaakt. Een nachtspiegel zou hier een oplossing kunnen zijn :) Meer technische vragen worden blijkbaar op dit forum worden blijkbaar (nog) niet besproken. Een vraag zou ook zijn: We hebben ontdekt dat de alarmen maar 3 x repeteren, zodat je er zeker 's nachts makkelijk overheen kunt horen. Zou er een alarm te installeren zijn, dat eindeloos doorgaat totdat je wakker bent en / of reageert?! Is er iemand (of meerderen) die ervaring heeft met de Libre Linkup-app voor meeleven op afstand? Bij ons werken de alarmen nog steeds niet, in de Link Up-app wordt aangegeven dat de alarmen in de Libre Link-app niet zouden zijn ingeschakeld, terwijl dit wel het geval is. Ook werd een 'te laag'-alarm via de smartphone met de Link-up niet alleen niet gehoord, maar ook niet in het logboek geregistreerd. Maakt iemand anders dit ook wel mee? Of zijn dit digitale bugs van de opstartfase van de sensor editie 2? (Onze smartphones zijn compatible volgens de aanwijzingen: Libre link op een Samsung S7 Edge en Libre Link Up op een Samsung Galaxy A10 met Android versie 10). Wie weet hierover iets meer??

  • Door Karina Arbete op 08 april 2021

    Hallo Richard en Lieuwe, Het overkomt mij ook wel eens dat het alarm afgaat terwijl er eigenlijk niets mis is. Na een alarm is het de bedoeling om even te meten, dus even je telefoon of reader over de sensor te halen. Het voordeel is dat je nu niet meer steeds in je vinger hoeft te prikken. Bij de oude sensor kon je beide apparaten naast elkaar gebruiken: zowel de smartphone als de reader. Bij de nieuwe sensor, de Free Style Libre 2, kan dat niet. Technische vragen kan ik verder niet beantwoorden, ik ben geen medewerker van Abbott, de fabrikant. Daarvoor kun je beter met de klantenservice bellen, zeker als je denkt dat er een technische fout is. Als dat echt zo is, kun je om een nieuwe sensor vragen en die sturen ze dan op. Daarvoor heb je het serienummer nodig en dat kun je vinden onder het menu met de 3 punten onder elkaar. Al met al vind ik de nieuwe sensor met de alarmen toch een hele verbetering, want meestal zijn ze wel terecht. Groetjes, Karina

  • Door Lieuwe op 02 april 2021

    Mijn vriendin en ik zijn ook een paar dagen nu gestart met Sensor type 2 en een volgens een lijst passende smartphone (Samsung s7). Ook hier al 1x een alarm van te hoog, terwijl de glucose beneden de ingestelde alarmgrens van 12.0 zat. En al verschillende keren het alarm 'geen bereik', terwijl in elk geval één keer de smartphone binnen een straal van 6 meter lag. In het artikel aan het begin van de reacties werd gezegd dat veel mensen én de reader én de smartphone beide gebruikten. Maar in verschillende reacties en het commentaar wordt gesteld, dat dat niet kan (kennelijk niet met de blauwe versie 2 reader). Wat is nu waar? Het zou anders, voor je gevoel van veiligheid bv. wat betreft het bereik, wel een mooie back-up zijn.

  • Door Richard ]ansen op 24 maart 2021

    Goedemorgen, Het alarm werkt op zich prima, maar vannacht en het is ook al eerder gebeurd gaat plotseling het alarm af en dan blijkt de bloedsuikerwaarde 8.5 te zijn, dus geen reden voor een alarm. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Mijn telefoon ligt op het nachtkastje. Mvrgr, Richard Jansen

  • Door Karina Arbete op 18 maart 2021

    Hallo Piet en Jopie, Excuses voor de late reactie, ik had onder andere computerproblemen. Ik weet niet of je de hoge tonen op de reader kunt veranderen, in de app kan dat niet. Heb je al met de helpdesk van Abbott gebeld? De alarmtonen zijn schel, want ze moeten opvallen. Die tonen kun je niet zelf veranderen, maar je kunt wel kiezen voor geluid en trilling, of alleen trilling. Onder het menu met de stippen onder elkaar (rechts boven), App-instellingen kun je dat aanpassen. Een andere optie is het volume van de telefoon te verlagen, want de scangeluiden nemen die instelling over. Succes en groetjes, Karina

  • Door Jopie Martens op 18 maart 2021

    Kan ik de schelle tonen op mijn IPhone veranderen, is wel erg storend

  • Door Piet Korse op 13 maart 2021

    Ik heb geen smartphone of ander mobieltje. Bovendien hoor ik de hoge tonen op mijn reader niet. Dus maar zonder alarmen? Of kunnen jullie de hoge tonen wat verlagen?

  • Door Harm Terpstra op 27 februari 2021

    fsl2 tot volle tevredenheid in gebruik bij mijn vrouw;maar... sinds het instellen van alarmen gaat soms iets niet goed ; ze werken wel als er iets te hoog of te laag is ; maar we werken soms ook wel een keer of wat per dag als er niets aan de hand is en de telefoon op tafel ligt. Vrijwel zeker, dat er een software fout in zit, daat we blue tooth en andere parameters getest hebben. Graag uw reactie.

  • Door Karina Arbete op 16 februari 2021

    Hallo Hanneke, Dat is balen. Je moet wel binnen 6 meter van je telefoon met de app blijven en de verbinding kan ook wegvallen als je gewoon in de buurt bent. Dikke muren, veel obstakels, lagen kleding - dat kan allemaal invloed hebben op het bereik. Dat merk ik zelf ook wel eens. Heb je al eens met de klantenservice van Abbott gebeld? Zij kunnen je vast wel helpen. Succes, Karina

  • Door Hanneke op 16 februari 2021

    Al een tijdje heb ik nu de fsl2 en de app op mijn IPhone8, volgens mij ook alles goed ingesteld, maar mijn telefoon heeft bijna nooit contact met de sensor en geeft dus ook geen alarmen. Ja, als ik zelf scan gaat het alarm af voor te hoog of te laag, blue tooth staat aan, maar geeft maar af en toe aan dat er verbinding is. Heel jammer. Had me er veel van voorgesteld, valt dus tegen. Van alles geprobeerd, maar al 8 sensoren verder en geen alarmen

  • Door Karina Arbete op 10 februari 2021

    Hallo Jos, Abbott, de fabrikant van de FreeStyle Libre 2, heeft antwoord gegeven op mijn vraag. Ze hebben een overzicht gestuurd waarop staat welke versie van de app op welk merk en type telefoon werkt en onder welk besturingssysteem. De Galaxy A3 staat niet op die lijst, dus het klopt dat de app niet werkt op jouw telefoon. Die is inderdaad te oud. De volledige lijst is te zien op https://freestyleserver.com/Payloads/IFU/2020/q4/ART39109-001_rev-M-Web.pdf. Groetjes, Karina

  • Door Karina Arbete op 06 februari 2021

    Hallo Jos, Geen idee, of een Galaxy A3 te oud is. Ik heb zelf ook niet de allernieuwste uitvoering (J3), maar die werkt wel. Ik kon op de website van Abbott daar geen informatie over vinden en daarom heb ik ze een e-mail gestuurd met de vraag of de app op de Galaxy A3 werkt. Zodra ik het antwoord heb, laat ik het weten. Groetjes, Karina

  • Door Jos op 06 februari 2021

    De app werkt niet op mijn telefoon. Is deze te oud? Hen samsung Galaxy A3 uit 2016

  • Door Karina Arbete op 04 februari 2021

    Hallo Aaf, Abbott, de fabrikant heeft zelf filmpjes gemaakt over de FreeStyle Libre 2, te vinden op hun webpagina https://www.freestyle.abbott/nl-nl/educatie.html. Met onder andere een filmpje over het instellen van alarmen op de app (op de smartphone) en op de reader. Het instellen van alarmen kan niet op de oude (zwarte) reader. Daarvoor is de nieuwe (blauwe) versie nodig, die je niet automatisch krijgt. Die moet je aanvragen via je behandelaar. Via dezelfde webpagina kun je ook geschreven handleidingen downloaden (pdf-bestand). Probeer het instellen van de alarmen nog eens met behulp van de filmpjes. Lukt dat nog niet, dan kun je altijd nog de klantenservice van Abbott bellen: 0800 - 022 88 28 (op werkdagen tussen 08:00 en 17:30). Heel veel succes! Groetjes, Karina

  • Door Aaf op 04 februari 2021

    Hallo mev ik heb alles al geprobeerd om me alarm aan te zetten maar lukt me maar niet heb zelfs een geluidje ingesteld maar lukt niet .ppff kunnen jullie het niet op een filmpje zetten in het nederlands .you Youp

  • Door Karina Arbete op 24 januari 2021

    Hallo Niek, Als je al een app hebt, dan hoef je geen nieuwe te downloaden, maar je moet hem wel updaten. De versie die ik nu heb is 2.5.2.6349. Rechtsboven in het menu met de puntjes onder elkaar (⁞) kun je zien welke versie je hebt: kies voor de laatste optie Info. (Ik heb een smartphone van Samsung.) Voor het aan of uitzetten van alarmen klik je links bovenin het scherm van je smartphone op het menu (≡). Je ziet een aantal opties: Begin, Logboek, Alarmen. Daaronder de Rapporten. Kies voor Alarmen. Als je het alarm voor een hypo of hyper aan zet, dan gaat automatisch ook het alarm voor onbereikbaarheid aan. Zo lukt het vast wel, maar zijn er nog weer problemen, laat het dan weten. Succes! Groetjes, Karina

  • Door Niek Evers op 24 januari 2021

    Hallo Waar kan ik de alarmen aanzetten? Of moet ik een nieuwe app downloaden? Groeten Niek

  • Door Karina Arbete op 20 januari 2021

    Hallo Marjan, Het alarm werkt op één van beide: of via de app op je smartphone, of via de reader. Allebei tegelijkertijd kan niet. Ik heb de nieuwe sensor nu zelf ruim een week in gebruik via de app op mijn smartphone. En het werkt! Ik heb al verschillende keren alarmen gehad voor langer dan 20 minuten onbereikbaarheid van de app, een paar hypers en wat meer hypo´s. Levert wel wat wild om zich heen kijkende mensen op in openbare ruimtes. Ik leg dan gewoon uit dat het mijn sensor is. Ik vind het stiekem wel leuk om af en toe de boel even lekker op stelten te zetten. Groetjes, Karina

  • Door Marjan Bakker op 20 januari 2021

    Als je de app op je telefoon heb kan dan ook de nieuwe sensor geïnstalleerd worden met het alarm dus dat ze allebei alarm geven

Een reactie toevoegen

* Verplicht veld
** Verplicht veld, je e-mail adres wordt niet getoond op de site