
Keuzehulp driewielfietsen
Fietsen hoort bij Nederland. Volgens de fietsersbond fietsen Nederlanders zo’n 15 miljard kilometer per jaar, dus zo’n 880 kilometer per inwoner.1 Je fietst om van A naar B te komen, als recreatie of als sport. Met alle goede fietspaden is de fiets waarschijnlijk het belangrijkste vervoermiddel in de directe eigen omgeving. Als het fietsen op een tweewieler lastig gaat, wordt het moeilijk om een boodschap te doen, een vriend te bezoeken of een dagje erop uit te gaan. Bij balansproblemen of bij problemen met het op- en afstappen van de tweewielfiets kan fietsen met drie wielen een oplossing zijn. Voor mensen die maar met één arm het stuur kunnen gebruiken is op- en afstappen ook lastig. Ook dan is fietsen met drie wielen een optie.
Waar let je op bij het selecteren van een driewielfiets? Wat is er anders bij het fietsen op een driewieler en welke opties heb je nodig? De Keuzehulp driewielfietsen helpt bij het kiezen van de juiste driewielfiets.
Hoe kies je de driewielfiets die bij jou past?
Bedenk allereerst wat je precies wilt. Welke afstanden fiets je? Waar wil je naartoe? Heb je elektrische ondersteuning nodig? Zijn er aanpassingen nodig? Omdat deze manier van fietsen anders is dan je gewend bent, is het verstandig om verschillende driewiel fietsen uit te proberen.
Hieronder zie je de verschillende soorten driewielfietsen en in de tabellen staan de merken die momenteel beschikbaar zijn in Nederland. Op die manier krijg je een eerste indruk van de belangrijkste eigenschappen.
Soorten driewielfietsen
Er zijn veel verschillende merken en soorten driewielfietsen verkrijgbaar. In grote lijnen zijn dit ze:
Twee wielen achter, één wiel voor.
Dit is de meest bekende driewielfiets. Dit type fiets biedt veel stabiliteit en maakt het op- en afstappen makkelijker. Meestal zijn ze voorzien van een gewoon zadel en is er tussen de twee voorste wielen genoeg ruimte voor het meenemen van spullen.
Prijzen in onderstaande tabellen zijn allen exclusief BTW. Normaal vermeldt Scouters alle prijzen inclusief BTW, maar omdat op driewielfietsen soms 9% BTW zit en soms 21%, hebben we hier gekozen de prijzen zonder BTW neer te zetten. Overleg met je leverancier of je in aanmerking kunt komen voor het 9% tarief.
Een driewieler kan onder voorwaarden worden aangemerkt worden als invalidenhulpmiddel, hiervoor mag het lage belastingtarief (momenteel 9%) berekend worden.
Om dit lage tarief te mogen hanteren moet de driewielfiets specifiek ingericht zijn voor gebruik door een invalide of mindervalide persoon. Zodra de fiets voorzien is van bijvoorbeeld een voetenbakje, pedaalverbreder, stokhouder of een draagplateau voor een rollator ten behoeve van een mindervalide persoon dan mag het lage tarief gehanteerd worden.
Twee wielen achter, één wiel voor | Breedte
cm |
Lengte
cm |
Elektrische ondersteuning mogelijk? | Bandenmaat inch voor/ achter | Instaphoogte cm | Gewicht kg | Prijsindicatie
excl. BTW normaal / elektrisch |
Opties |
![]() |
71 | 177 | X | 24 / 24 | 42 | 27 | € 1.500 / ?? | |
![]() |
75 | 180 | X | 22 / 24 | 28 | 29 | € 2.545 / € 5.165 | |
![]() |
77 | 189 | Standaard | 15 | 45 | n.v.t / € 5.900 | ||
![]() |
75 | 172 | Optie | 24 / 20 | 32 | 28 | € 2.150 / 4.372 | |
![]() |
71 | 190 | Nee | 15 | 33 | € 2.250 / n.v.t | ||
![]() |
78,5 | 170 | Standaard | 24 / 20 | 38 | 33 | n.v.t. / € 5.380 | |
![]() |
78 | 178 | Standaard | 24 / 24 | 30 | n.v.t. / € 1.600 | Ook in 28 inch versie | |
![]() |
75 | Optie | 26/26 of
28/28 |
€ 1.650 / € 3.300
|
Eén wiel achter, twee wielen voor.
Het voordeel van deze driewiel fiets is dat als je moeite hebt met het inschatten van de breedte van de fiets, je de twee wielen in het zicht hebt. Deze fiets heeft wel een grotere draaicirkel dan de driewielfiets met twee wielen achter.
Twee wielen voor, één wiel achter | Breedte
cm |
Lengte
cm |
Elektrische ondersteuning mogelijk? | Bandenmaat inch voor / achter | Instaphoogte cm | Gewicht kg | Prijsindicatie
excl. BTW normaal / elektrisch |
![]() |
80 | 175 | Optie | 20 / 26
|
18 | 36 | € 3.200 /
€4.900 |
![]() |
89 | 173 | Optie | 20 / 26 | 16,5 | € 2.845 /
€ 5.495 |
|
![]() |
80 | 155 | Optie | 18 / 24 | 19 | 30 | € 2.675 /
€ 5.470 |
![]() |
80 | 175 | 20 / 26 | 17 | 36 | € 3.000 | |
![]() |
80 | 184 | Standaard | 20 / 26 | 18 | 47 | n.v.t. / € 3.970 |
Lage instap driewiel fiets.
Hierbij is de trapas meer naar voren geplaatst. Daardoor staat het zadel lager en is het mogelijk om bij stoppen meteen een voet op de grond te plaatsen. Je hoeft dan niet af te stappen. Deze fietsen zijn wel langer dan de reguliere driewielfietsen. Het wennen aan een wat andere manier van fietsen, gaat bij de driewielfietsen met lage instap wat makkelijker dan bij de reguliere driewielfietsen. Aan de andere kant kan het op- en afstappen weer wat lastiger zijn, vanwege de lage zithoogte.
Lage instap driewielfiets | Breedte
cm |
Lengte
cm |
Elektrische ondersteuning mogelijk? | Bandenmaat inch voor/achter | Instaphoogte cm | Gewicht kg | Prijsindicatie
excl. BTW normaal / elektrisch |
![]() |
78,5 | 167,5 | Optie | 24 / 20 | 19 | 25 | € 2.315 / € 4.580 |
![]() |
71 | 187 | Standaard | 24 / 24 | 27 | 41 | n.v.t. / € 4.250 |
![]() |
75 | 190 | Standaard | 24 / 24 | 15 | 41 | n.v.t. / € 3.560 |
![]() |
71 | 187 | Optie | 24 / 24 | 27 | 32 | € 2.300 / ?? |
![]() |
77 | 189 | Standaard | 24 / 24 | 15 | 45 | n.v.t. /
€ 5.900 |
![]() |
71 | 190 | Optie | 24 / 24 | 15 | 33 | € 2.250 / n.v.t. |
![]() |
75 | 194 | Optie | 24 / 24 | 23 | 32 | € 2.965 / € 5.520 |
![]() |
71 | 190 | Optie | 24 / 24 | 15 | 33 | € 2.150 |
![]() |
71 | 187 | Optie | 24 / 24 | 27 | 32 / 37 | € 1.700 / € 3.400 |
![]() |
56 | 178 | Nee | 24 / 20 | 14 | 28 | € 1.818 |
![]() |
71 | 177 | Standaard | 26 / 24 | 27 | 27 | € 1.500 / n.v.t. |
![]() |
77 | 181 | Optie | 24 / 24 | 19,4 | 27,8 | € 1.800 /
€ 3.150 |
![]() |
66 | 165 | Optie | 24 / 20 | 17 | 38 | Opvragen bij leverancier |
![]() |
Standaard | 24 / 24 | 47 | n.v.t /
€ 2.065 |
Driewiel zit- of ligfiets
Ook bij deze driewielfiets is de trapas verder naar voren geplaatst. Het zadel is vervangen door een zitting met rugleuning of een zit- of ligschaal, waardoor je meer steun en comfort hebt. Bij de sportievere versies van deze fietsen zit het stuur onder de zitting. Dit kan gunstig zijn bij bijvoorbeeld schouderklachten. De fietsersbond heeft een test gedaan met zes veelvoorkomende driewiel zit- of ligfietsen.2 Daar kwam onder andere uit dat de driewiel zit- of ligfietsen langer zijn dan de reguliere driewielfietsen. En ook hier blijkt de gewenning aan deze manier van rijden gemakkelijker te gaan dan bij de reguliere driewielfietsen. Het op- en afstappen is anders dan bij de andere types fietsen: je kunt eerst op de zitting gaan zitten en daarna een been over het frame brengen.
Driewiel zit- of ligfiets | Breedte
cm |
Lengte
cm |
Elektrische ondersteuning mogelijk? | Bandenmaat inch voor / achter
|
Instaphoogte cm | Gewicht kg
zonder / met elektrische ondersteuning |
Prijsindicatie excl. BTW
normaal / elektrisch |
Opties |
![]() |
79 | 196 | Standaard | 16 / 20 | 35 | 50 | € 5.125 | |
![]() |
71 | 199 | Optie | 16 / 20 | 47 | 35 | € 2.450 / € 4.250 | |
![]() |
79 | 196 | Optie | 16 / 20 | 35 | 40 | € 3.950 /
n.v.t. |
|
![]() |
79 | 206,5 | Elektrisch | 24 / 20 | 36 | 48 | n.v.t. /
€ 4.500 |
|
![]() |
78 | 225 (medium) 242 (large) |
Optie | 20 / 20 | 35 | 49 | € 3.400 / € 6.470 |
Ook in smalle of compacte versie |
![]() |
80 | 195-225 | Optie | 20 / 20 | 52 | 39 | € 3.527 /
€ 6.145 |
Ook in smalle versie |
![]() |
73 | 174 | Optie | 16/20 | 32 | 39 | € 2.444 /
€5.062 |
|
![]() |
74 | 194 | Optie | 16 / 20 | 35 / 41 | € 2.850 /
€ 4.100 |
||
![]() |
76 | 190 | 16 / 20 | 35 | 40 | € 3.600 | ||
![]() |
77-79 | 160-180 | Optie | 16 / 20 | 42 | 19 / 27 | € 5.110 / € 7.760 | Kan gedemonteerd worden voor vervoer
BerkelBike Pro combineert hand- en voetgebruik |
![]() |
74 | 180 | Optie | 20 / 20 | 18 | 37 / 42 | ?? / 5720 | |
![]() |
80 | 196 | Standaard | 16 / 20 | 35 | n.v.t. / 50 | ||
![]() |
91 | 168-200 | 20 / 20 | 18,8 | n.v.t. /
€ 6.690 |
Opvouwbaar
2 wielen voor 1 wiel achter |
||
![]() |
€ 4.405 / € 5.415 |
Opvouwbaar
2 wielen voor 1 wiel achter |
||||||
![]() |
83,5-91 | 185-223 | 26/26/26 20/20/26 20/20/20 |
43,0-55,5 | € 5.455 | Opvouwbaar | ||
![]() |
83,5-91 | 185-223 | 26/26/26 20/20/26 20/20/20 |
39-53 | € 4.135 | Opvouwbaar | ||
![]() |
75 | 185 | Optie | 20 / 20 | 22 | 39 | € 2.600 / € ? | Disco Medi kleine versie |
![]() |
89 | 201-233 | Optie | 20 / 20 | 52 | 32,5 | € 3.910,- / € 7.100,- / € 8.870,- |
Diverse modellen, opvouwbaar, regenkleding |
![]() |
89 | 186-212 | Optie | 16/20 | 43 | 30,85 | € 6.350,-/
€ 9.890,-/ € 9.980,- |
Diverse modellen, opvouwbaar, regenkleding |
Zijwielen
Met een ombouwset is het mogelijk een gewone fiets voor volwassen te voorzien van twee zijwielen. Voordelen zijn dat je op jouw eigen fiets kan blijven fietsen, het goedkoper is en het de mogelijkheid biedt om dit als een tijdelijke oplossing te monteren. Er zijn twee mogelijkheden. Ten eerste het bijplaatsen van twee wielen aan weerszijden van het bestaande achterwiel. Bij sommige merken kun je kiezen of je de wielen zwevend of vast op de grond laat monteren. De tweede optie is het geheel vervangen van het achterwiel door twee wielen. In het laatste geval bouw je dus eigenlijk je fiets om tot een driewieler.
Zijwielen | Breedte cm | Prijsindicatie
excl. BTW excl. montage |
Opties |
![]() |
70-83 | € 450 | Demonteerbaar i.v.m. meenemen op fietsdrager
Wielen kunnen zowel zwevend als op de grond gemonteerd worden |
![]() |
78-82 | € 395 | Demonteerbaar i.v.m. meenemen op fietsdrager
Wielen kunnen zowel zwevend als |
![]() |
72 | €1.650 | Wielen steunen op de grond Achterwiel wordt vervangen |
![]() |
75 | € 1.450 | Achterwiel wordt vervangen
Ook voor elektrische fietsen met voor- of middenmotor |
Opties
Bedenk vooraf aan de aanschaf van een driewielfiets welke opties belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan:
- Fietstassen of boodschappenmand
- Bevestiging voor een loophulpmiddel (stok of rollator)
- Remaanpassingen, zoals een andere greep of wel of geen terugtraprem. Sommige fietsen hebben een parkeerrem, zodat de fiets goed blijft staan als deze stil staat
- Banden: denk aan antilekbanden of banden met grof profiel
- Vering: vooral belangrijk bij fietsen op ongelijker terrein
- Zadelaanpassingen: zoals een andere vorm van het zadel of een druk verdelend zadel
- Kinderzitjes: denk eraan dat het plaatsen van een kinderzitje op veel driewielfietsen zonder ‘op maat’ aanpassingen niet mogelijk is
- Meeneembaarheid met een auto: een driewielfiets kan met de auto meegenomen worden met een aangepaste fietsdrager of een aanhanger. Dat soort aanhangwagens en fietsdragers voor driewielfietsen zijn ook te huur. Sommige driewielfietsen zijn demontabel en zo in een grote auto meeneembaar
- Schakelhulp: hiermee is het veranderen van versnellingen bij beperkte handkracht mogelijk
- Voetfixering/ voetenbakjes: hiermee blijven de voeten goed gepositioneerd op de trappers. Soms hebben ze een ondersteuning naar het onderbeen om te voorkomen dat knieën tijdens het fietsen naar binnen bewegen
- Spiegels: handig als je je hoofd niet goed kunt draaien
- Cranckverkorters: hiermee wordt de afstand tot de heup korter. Dit kan een oplossing zijn bij knie- of heupproblemen, een verschil in beenlengte of bij kleinere personen
- Verlichting: denk hierbij ook aan verlichting op de beide achterwielen of voorwielen, zodat een medewegbestuurder ziet dat de fiets breder is dan meestal het geval is
- Fietsvlag: zeker bij lagere fietsen verhoogt dit de zichtbaarheid
- Stalling: een driewielfiets vraagt meer ruimte en lastiger te stallen. Kijk daarom ook naar de stallingsmogelijkheden. Kan je deze zelf in en uit een berging halen? Is er een elektrische oplaadmogelijkheid? Of is de accu uitneembaar zodat je ‘m thuis kunt opladen? Een fiets zonder elektrische ondersteuning kan je in principe buiten laten staan. Maar een afdekhoes kan handig zijn. Ook het stallen in een openbare fietsstalling is niet altijd haalbaar. Sommige gemeenten, zoals de gemeente Utrecht, hebben hierover informatie op hun gemeentewebsite staan.2
Bijzondere uitvoeringen
- Vierwielfietsen: dit kan handig zijn als je meer stabiliteit bij het nemen van drempels of bij het nemen van bochten zoekt. Voorbeelden zijn de Quattro Tour fiets of de De Sitibike is een vierwielfiets met zwenkwielen aan de achterkant, dit verkleint de draaicirkel.
- Volledig elektrisch: een combinatie tussen de driewielfiets en scootmobiel. Deze fiets kan, naast de elektrische ondersteuning, ook volledig elektrische rijden. Voorbeelden zijn de Berkelbike Easy Legs Pro of de van Raam Easy Go.
- Off-road versies: er zijn diverse driewielfietsen speciaal ontworpen voor het rijden off-road. Deze ligfietsen hebben off-road banden, twee wielen voor en één wiel achter, het stuur zit onder het zadel en vaak hebben ze vering in de voorwielen of het achterwiel. Voorbeelden zijn de Azub Ti-fly, Ice Full fat.
- Driewiel bakfiets: dit kan handig zijn voor het vervoeren van boodschappen of kinderen. Voorbeelden zijn Vogue Superior 3, CargoTrike Classic Narrow Steps of de Babboe Curve. Let op: deze fietsen vallen niet in de categorie aangepaste fietsen en komen daarom vaak niet voor vergoeding in aanmerking.
Rijden met een driewielfiets: training en gewenning
Het rijden met een driewielfiets lijkt eenvoudig, maar vraagt zeker training en gewenning. Op een gewone tweewielfiets balanceer je mee, zowel bij rechtdoor fietsen als bij het maken van bochten. Bij een driewielfiets geeft dit mee balanceren juist een slingerend rijgedrag, wat door gewenning en training wel kan verbeteren. Ook is het nodig in de bochten goed op de breedte van de fiets te letten.
De driewielfiets heeft ook meer last van fietspaden en wegen die vanwege afwatering aflopen naar de zijkant van de weg. De fiets zal dan naar de lage kant van de weg neigen en de fietser moet dat corrigeren. In de training die je kunt inzetten als nieuwe gebruikers van een driewielfietsen komen allerlei veiligheidsaspecten langs. Bijvoorbeeld hoe je stabiel een verkeersdrempel of afrit kunnen nemen.
Trainings- of gewenningslessen zijn mogelijk via een ergotherapeut of via speciaal getrainde vrijwillige fietsdocenten van de fietsersbond.
Een stappenplan en tips voor het leren rijden met een driewielfiets staan op de website van de fietsersbond.
Verkeersregels
Aangepaste fietsen vallen onder de gehandicaptenvoertuigen, zij mogen overal rijden waar een fiets mag rijden, bij het ontbreken van een fietspad mag de aangepast fiets op de rijbaan. Fietsen in een voetgangersgebied is ook toegestaan, mits je je houdt aan de regels voor voetgangers. TIP: Een driewielfiets wordt niet altijd herkend als een hulpmiddel en wordt daarom nog wel eens geweigerd in een voetgangersgebied of winkel. Een tip is om een sticker met rolstoelsymbool op de fiets te plakken, zodat het zichtbaar is dat het om een hulpmiddel gaat. Bij sommige gemeenten kun je een ontheffing met een speciale sticker aanvragen.
Uitproberen, huren, kopen
Het uitproberen van meerdere types kan vaak bij een gespecialiseerde leverancier of tijdens een passing met een revalidatiehandel. Soms is dit een momentopname en is dit te kort om een goede indruk te krijgen. Bij sommige leveranciers kan je daarom een fiets enkele dagen uit proberen in je eigen omgeving. Je kunt ook gebruik maken van het programma ‘Doortrappen’, www.doortrappen.nl dat organiseert de driewiel fiets ontdekdagen.
Huren kan handig zijn als je de fiets langere tijd wil testen of als je een fiets nodig hebt voor een vakantie. Vaak kan je een fiets huren bij de gespecialiseerde leveranciers.
Kopen: De kosten voor een driewielfiets lopen per merk en type sterk uiteen. Een elektrische ondersteuning maakt de fiets een stuk duurder, maar kan tegenwoordig wel op veel driewielfietsen. Zelf aanschaffen kan via de gespecialiseerde fietshandel of revalidatiehandel. Ook zijn er tweedehands mogelijkheden.
Vergoeding: Vergoeding van een driewielfiets is mogelijk via de gemeente via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Als de driewielfiets belangrijk is voor woon-werkverkeer is een aanvraag via het UWV te overwegen.